Ik ben Melchior Looijen, sinds november 2017 werkzaam als General Counsel & Head of Industry Affairs bij Transavia. In die rol houd ik mij bezig met vrijwel alle juridische vraagstukken binnen de organisatie – behalve die op het gebied van belasting- en arbeidsrecht – en met de vele politieke dossiers waar Transavia mee te maken heeft. Daarnaast maak ik deel uit van ons besluitorgaan, waarin naast onze driekoppige directie ook de CIO, het hoofd P&O, het hoofd strategie en ikzelf zitten. Tot slot ben ik secretaris van de Raad van Commissarissen
De combinatie van rollen vind ik erg leuk en past ook goed bij mijn achtergrond. Ik heb namelijk rechten gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht (met focus op Europees en Internationaal recht)en daarna een tweede studiePoliticologie aan de Universiteit van Amsterdam, met de master Internationale Betrekkingen. Tijdens mijn studies deed ik mee aan meerdere Model United Nations, waaronder die op Harvard. Een mooie studententijd dus. Na mijn studies begon ik bij Boekel de Nerée (nu: Dentons) en rondde daar mijn advocaat-stagiaireperiode af. Vervolgens maakte ik de overstap naar de bedrijfsjuridische wereld. Die reis begon bij KLM, waar ik twee jaar werkte, waarna ik bij Corendon de kans kreeg om een juridische afdeling op te zetten en als General Counsel aan de slag te gaan. Dat was een super leerzame, leuke en spannende tijd.
Sinds november 2017 ben ik dus werkzaam als General Counsel & Head of Industry Affairs bij Transavia, waar ik de afgelopen jaren te maken heb gehad met veel interessante dossiers – van COVID tot de problemen op Schiphol met de securityrijen, en het alsmaar veranderende maatschappelijke en politieke speelveld. Naast mijn werk op het hoofdkantoor vertegenwoordig ik Transavia in verschillende overlegorganen op de luchthavens van Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. In deze overleggen komen uiteenlopende partijen samen – van omwonenden en gemeenten tot provincies, overheden en werkgeversorganisaties – om gezamenlijk tot goed afgewogen besluiten te komen over de ontwikkeling van de luchthavens en hun omgeving.
Transavia ‘voor iedereen’

Ik denk dat Transavia bij vrijwel iedereen bekend is in Nederland. Transavia bestaat dit jaar 60 jaar en heeft zich vanaf de oprichting ingezet om vliegen betaalbaar en toegankelijk te maken voor een bredere groep mensen en zo de verbinding tussen mensen en bestemmingen te verruimen. Transavia is in die jaren uitgegroeid van een ‘chartermaatschappij’ naar een vrijwel volledige lijndienstmaatschappij die mensen bedient die op vakantie gaan, familie of vrienden bezoeken, of reizen voor hun werk. Transavia vliegt vanaf Schiphol, Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en sinds 2022 ook vanaf Brussel.
Transavia is een 100% dochteronderneming van KLM en onderdeel van de KLM-groep, die weer onderdeel is van de Air France-KLM Holding. Daarnaast hebben we een Franse zustermaatschappij – Transavia Frankrijk – en die opereert vanaf Franse bases.
Een van de belangrijkste projecten waar we nu met het hele bedrijf mee bezig zijn, is onze vloottransitie. We vervangen op dit moment onze oudere Boeing 737-toestellen voor Airbus A321neo-toestellen, die stiller en zuiniger zijn. Deze overgang vraagt ook dat onze cockpit- en cabinecrew en ons onderhoudspersoneel moeten worden opgeleid voor deze nieuwe vliegtuigtypes. Ons eerste Airbus toestel ontvingen we in december 2023 en was in januari 2024 operationeel -een historisch moment voor Transavia waar wij als legal team aan hebben mogen bijdragen. Inmiddels hebben we nu 13 nieuwe Airbussen in de vloot en we verwachten nog enkele jaren nodig te hebben om deze transitie af te ronden.


Het Legal Team
Mijn team bestaat uit 4 personen en wij bedienen met dat team de gehele organisatie. De werkzaamheden omvatten vrijwel alle juridische kwesties: contracten, compliance, begeleiding van juridische procedures, en advisering van de business. Onze insteek is om veel met de business te spreken en aanwezig te zijn, juist om de enorme complexiteit die aanwezig is in de sterk gereguleerde luchtvaartsector zo goed mogelijk te begrijpen en daarop advies te kunnen geven. Ook zijn we betrokken bij eventuele strafzaken die spelen. Dat gaat dan om zaken waarin passagiers zich ernstig hebben misdragen aan boord en er aangifte is gedaan tegen hen vanwege ontoelaatbaar gedrag – zogeheten unruly passengers waar we helaas steeds meer mee te maken krijgen
Aangezien we opereren in veel verschillende Europese lidstaten, maar ook vliegen naar Noord-Afrikaanse landen en landen in het Midden-Oosten is het verder belangrijk dat we een goed internationaal advocatennetwerk hebben en dat zorgvuldig managen.
Voortdurende uitdagingen
De luchtvaartsector is sterk internationaal gereguleerd en dat wordt alleen maar meer. Tegelijkertijd willen ook nationale overheden steeds vaker aanvullende regels invoeren, wat de juridische omgeving complex maakt. Daarnaast is het wisselende politieke speelveld een voortdurende uitdaging.

Cybersecurity Strategisch thema
Cybersecurity is voor Transavia een strategisch thema. Binnen onze governance-structuur werken Legal, IT en Compliance nauw samen om risico’s tijdig te signaleren en te beperken. Naast beveiligingsmaatregelen besteden we veel aandacht aan bewustwording en training van medewerkers. Menselijk gedrag blijft nou eenmaal een cruciale factor in cybersecurity. Vanuit Legal kijken we natuurlijk ook naar de naleving van Europese regelgeving, zoals de NIS2-richtlijn en de AVG, en adviseren we over het versterken van de digitale weerbaarheid van onze organisatie.
Eens een hockeyer, altijd een hockeyer!
Sinds mijn 7e ben ik al op de hockeyvelden te vinden. Ik heb heel veel mooie herinneringen aan het spelen in de Hoofdklasse bij Kampong, de vele nationale jeugdteams, het winnen van het EK hockey met jong- oranje en het onderdeel hebben mogen uitmaken van de trainingsgroep Nederlands Elftal voor de Olympische Spelen van Londen 2012. Nu hockey ik nog steeds met veel lol, maar is het voor de verdwaalde toeschouwer wel stukken minder om te bekijken.