Schermafbeelding 2016-08-26 om 11.12.55

Tijdens het General Counsel Jaarcongres 2017 op 6 april jl. waren Mechteld van den Brandeler, GC bij Evides en Anthony Hellegers, communication director bij Hill+Knowlton Strategies, de moderators van de roundtable “Communicating for Success”. Uit de discussie kwamen de volgende top 10 succesfactoren naar voren.

strategy

Ontwikkel een communicatiestrategie
“Er ging een mail rond na de succesvolle afronding van een project en legal werd niet eens genoemd”. Nee, én waarom stuurde je die mail zelf niet? Communicating for Success valt je niet zomaar toe. Het moet een prioriteit zijn en dat vergt aandacht en tijd. Voor een General Counsel is een tijdsbesteding van 50% hieraan heel ‘normaal’. Hierna waarom.

 

Kernboodschappen

Kies je kernboodschappen
Te lang van stof en teveel informatie is een veelgehoorde valkuil. Je gehoor haakt af. Bepaal vooraf de boodschappen die in ieder geval door je gehoor MOETEN worden opgepikt. Laat de rest achterwege. Hanteer het principe: wat is het probleem, wat is jouw oplossing en wat is daarvoor het bewijs. En wat is de “call to action”?

 

Verpakking

Verpakking!
Juridische materie is taai. Hoe maak je het aantrekkelijker en makkelijker te verstouwen? Moet het in Word? Een marketeer denkt in beelden, een CFO in cijfers. Gebruik voorbeelden uit het dagelijkse leven, beelden, metaforen uit de sport, muziek. En: never waste a first impression! 80% daarvan wordt bepaald door beeld en geluid.

 

VerrassVerras!
Legal is niet gelijk aan saai en moeilijk. Creëer andere associaties bij de jurist: sportief, doet mee, innovatief. Zoek ook eens een andere manier om je boodschap over te brengen: een informatiemarkt, een postercampagne, een innovatie die breder toepasbaar is.

 

 

Anderzegthet

Als een ander het zegt!
Soms komt de boodschap beter over als een ander die brengt. Dat hoeft niet de CEO te zijn. Soms maakt het meer indruk als een betrokken lijnmanager of een klant het zegt dan de jurist. Of hang relevante krantenknipsels op bij JZ.

 

 

luister

Luister!
“je hebt twee oren en een mond, gebruik ze in die verhouding”. Waarom krijgt de een wel het oor van de business/CEO en de ander niet? Als je alleen maar zendt, mis je wat er bij de ander leeft. What makes the other tick? Daar moet je achter komen om te bouwen aan vertrouwen en impact.

 

 

coalities

Vorm coalities!
Samen sta je sterker. Wie hebben er nog meer belang bij naleving, risicobeheersing, AVW? Zoek medestanders, betrek steunzenders, houdt rekening met tegenstanders en anticipeer op weerstand. Betrek hen actief in je aanpak.

 

 

timing

Timing is alles!
“Legal staat vaak als laatste op de agenda en valt er vaak af of komt in het gedrang”. Wanneer is jouw onderwerp ook voor de ander relevant? Sluit je onderwerp aan op een trend? Is het actueel? Is het in het nieuws? Draagt het bij aan een ander doel? Oriënteer je op de bredere agenda binnen onderneming of maatschappij.

 

Oefeningbaartkunst

Oefening baart kunst!
Communicatie gaat niet primair over kennis en kunde maar over gedragsverandering en het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden:
• luisteren
• vragen
• de ander
• presenteren
• beeld en geluid

 

Doen

Doen!
Kom achter je bureau vandaan!

 

 

 

 

Met dank aan Mechteld Van den Brandeler, Evides en Anthony Hellegers, Hill+Knowlton Strategies.