Bij innovatie denk je misschien niet meteen aan de advocatuur. Bij Clifford Chance wil men voorop blijven lopen. Het onderwerp staat hoog op de agenda. Dat betekent werken aan een cultuurverandering en continu leren hoe techniek waarde kan toevoegen aan de dienstverlening.
De impact van technologie is enorm. Door ontwikkelingen als RegTech en FinTech kijken cliënten kritisch naar hun eigen business model en gebruiken technologie om te vernieuwen. Sommige bedrijven gooien het traditionele business model zelfs helemaal om en veranderen in technologiebedrijven. Het advocatenkantoor als dienstverlener moet daar in mee en moet begrijpen wat deze bedrijven bezighoudt. Was het een aantal jaren geleden nog een nice-to-have om als advocatenkantoor innovatief te zijn, nu is het een must-have. Cliënten vragen simpelweg waarin je je onderscheidt van de concurrent en dan moet je concrete voorbeelden kunnen laten zien. Om de innovatieagenda kracht bij te zetten heeft Clifford Chance Amsterdam Mark-Jan Arends als innovatiepartner Amsterdam verantwoordelijk gemaakt om dit thema verder te nemen. Daarnaast worden diverse wereldwijde initiatieven vanuit Amsterdam als proeftuin uitgerold. Om advocaten klaar te stomen voor de toekomst wordt hard gewerkt aan een andere mindset en skillset. Dat is een continu proces en dat gaat met vallen en opstaan.
Een voorbeeld om de advocaten meer ’tech-savvy” te maken is de Clifford Chance Global Tech Academy. Door een combinatie van groeps- en onlinetrainingen zet dit programma in op het vergroten van bewustwording rond het onderwerp technologie. Zo is er een digital awareness training waarin advocaten worden getraind in thema’s zoals blockchain, smart contracting, cyber security etc. Maar er zijn ook verdiepende modules, zoals een cursus coderen voor advocaten.
Een andere manier om innovatie te omarmen is door samen te werken met cliënten, start-ups en organisaties. Voorbeelden zijn Barclays Eagle Labs (een samenwerking met Barclays, de LawSociety en andere advocatenkantoren waarbij start-ups worden ondersteund), de samenwerking met Singularity University en StartUpBootcamp. Door onderdeel uit te maken van een groter ecosysteem wordt continu van en met anderen geleerd en wordt informatie uitgewisseld. Ook belangrijk vanuit het perspectief van werving. Bij hun zoektocht naar de juiste werkgever stellen jonge talentvolle advocaten die solliciteren ook vaak actief de vraag wat Clifford Chance op dit punt te bieden heeft.
Ook in de dagelijkse operatie maakt Clifford Chance gebruik van tools om de manier van werken efficiënter te maken. Zo wordt per project gekeken naar de juiste persoon voor het juiste werk. Waar in het verleden dure advocaten werden ingezet om grote hoeveelheden relatief simpele contracten te bekijken, wordt nu techniek gebruikt in combinatie met andere profielen zoals ondersteunend personeel uit de legal support centres in India en Newcastle. In die trajecten wordt ook gewerkt met verschillende op Artificial Intelligence gebaseerde technologie zoals Kira en eDiscovery-technologie om processen te versnellen.
Om de voortgang en de kosten in een project te monitoren werkt Clifford Chance met speciaal aangestelde projectmanagers en projectmanagement rapportages. Het gebruik van deze rapportages geeft de cliënt snel overzicht van de belangrijkste mijlpalen en zorgt er voor dat er in een lopend project tijdig kan worden bijgestuurd.
Er wordt ook geïnvesteerd in nieuwe business modellen. Een softwareproduct dat in het Amsterdamse kantoor is ontwikkeld is Clifford Chance Dr@ft. Dit product is succesvol uitgerold bij een aantal grote cliënten, met name banken. Het helpt die banken om grote hoeveelheden financiële documentatie via een online vragenlijst met één druk op de knop te genereren. Vroeger moest dit allemaal handmatig nu kan het door de inzet van technologie veel sneller en efficiënter. Dit zorgt ook voor een betere controle en uniformiteit helemaal als er meerdere jurisdicties betrokken zijn. Het product wordt anders dan het traditionele uurtje-factuurtje, aangeboden op basis van een licentie. Aan de achterkant zit een team van specialisten die zowel de juridische kwaliteiten hebben als weten hoe ze het moeten vertalen in de tool.
Clifford Chance ziet technologie als kans om het beroep in de toekomst op een andere en efficiëntere manier te kunnen uitoefenen. Deze cultuuromslag gaat gepaard met vallen en opstaan maar voegt nu al aantoonbaar waarde toe aan de dienstverlening richting cliënten.