Elke seconde van elke dag wordt er 800 terabyte aan data aangemaakt. Ter vergelijking: in de afgelopen twee jaar is er meer data aangemaakt dan in de volledige geschiedenis van de mensheid tot op dat moment. Deze exponentiële groei zet zich voort: in 2020 zullen er meer dan 26 miljard apparaten verbonden zijn met het internet. In de nabije toekomst zullen microcomputers ter grootte van een zandkorrel alom aanwezig zijn, en een eindeloze stroom data genereren.

In april 2018 waren Apple, Amazon, Microsoft, Google en Facebook de vijf meest waardevolle bedrijven ter wereld – en zij draaien allemaal voor een groot deel op data. Tien jaar geleden stond alleen Microsoft op deze lijst, samen met Exxon, Shell, GE en AT&T. Data is “de olie van de 21e eeuw” (over data als de nieuwe olie gesproken – wist je trouwens dat een zelfrijdende auto tijdens een rit van anderhalf uur ongeveer vier terabyte aan data genereert?).

Maar net als olie ligt de echte waarde van data in de raffinage ervan. De echte uitdaging is dan ook hoe we deze data verwerken, analyseren en begrijpen. Vandaag de dag wordt slechts 0,5% van bestaande data geanalyseerd, waardoor enorm veel potentie – en waarde – onbenut blijft.

De datarevolutie heeft onze economie getransformeerd, en advocatenkantoren vormen hierop geen uitzondering. De advocatuur is een op kennis gebaseerde sector, en advocaten moeten niet alleen grote hoeveelheden jurisprudentie begrijpen, maar ook andere soorten data.

Nieuwe soorten alternatieve juridische dienstverleners en de ‘Big Four’ lopen niet ver achter; ze combineren juridische en consulting services en zetten nieuwe, op technologie gebaseerde, leveringsmodellen in. In deze zeer competitieve omgeving moeten advocatenkantoren zichzelf onderscheiden door middel van de inzichten en efficiencies die voortkomen uit data analytics.

Advocatenkantoren staan voor een duidelijke keuze: innoveren of irrelevant worden. En dus implementeren veel kantoren technologische oplossingen en datarijke toepassingen zoals kunstmatige intelligentie om documenten en contracten te verwerken, of zetten ze interne klantgegevens in om salesstrategieën te ontwikkelen.

Toch zijn advocaten terughoudend in hun nieuwe relatie met big data. Advocaten spreken niet dezelfde taal als data-analisten en dat geldt andersom net zo goed. Omdat wederzijds begrip cruciaal is voor het succes van op data gebaseerde innovatie, is het essentieel om deze kloof te dichten. Dit creëert veel vraag naar nieuwe vaardigheden en functies. Deze “vertaalfuncties” zijn enerzijds nodig om mogelijke weerstand van traditionele en conservatievere senior advocaten te overwinnen en anderzijds om ervoor te zorgen dat datawetenschappers relevant blijven voor het bedrijf. De boodschap voor de nieuwe generatie advocaten is duidelijk: evalueer het technologielandschap, leer alles over data-analytics en spijker je kennis over projectbeheer bij. Alleen met dergelijke vaardigheden kan je kantoor alles uit big data halen.

Om deze uitdagingen aan te kunnen, heeft Dentons Nextlaw Labs en Nextlaw Ventures opgezet om een brug te slaan tussen advocaten en de technologiesector. Nextlaw Labs, de eerste collaboratieve innovatie-onderneming aangedreven door een advocatenkantoor, heeft tot doel om een toonaangevend juridisch innovatieconsultancybureau te zijn dat technologie gebruikt om vorm te geven aan de disruptie die de juridische sector transformeert.

Dentons slaat ook de handen ineen met startups om samen juridische techoplossingen te ontwikkelen en testen om de kracht van data te beteugelen. Ons kantoor in Parijs werkt bijvoorbeeld samen met Predictice om een tool te ontwikkelen die bestaande rechtbankdata gebruikt om de kans op succes voor toekomstige zaken te voorspellen, om zo de effectiviteit van de juridische strategie te verbeteren. Luminance is een ander uitstekend voorbeeld van het gebruik van machine-intelligentie en patroonherkenning om contracten en andere juridische documenten te lezen, analyseren en begrijpen. Als het advocatenkantoor van de toekomst zal Dentons blijven zoeken naar mogelijkheden in een op data gebaseerde wereld, door te investeren in voorspellende analytics, vooruitkijkende intelligentie en andere projecten die bestaande interne intelligentie combineren met externe marktdata. Het uiteindelijke doel van dergelijke innovatie is ervoor zorgen dat cliënten profiteren van onze kennis van de sector, ons inzicht in aankomende overeenkomsten en markttrends en onze mogelijkheid om nieuwe bedreigingen en kansen te identificeren.

Data is overal, voor iedereen beschikbaar, en op dit moment bestaat er een relatief gelijk speelveld. De mogelijkheid om data uit zowel traditionele als nieuwe bronnen zoals sociale media te gebruiken en om te zetten in bruikbare inzichten en concurrentievoordeel zal snel de belangrijkste onderscheidende factor zijn tussen de toonaangevende advocatenkantoren en de rest. Dit is het ideale moment om de mogelijkheden van de op data gebaseerde wereld te benutten.